lauantai 1. helmikuuta 2014

elämäni tärkeimmät top 5

Heippa ! 


Teen tämän "tärkeimmät hevoset" postaukset , ja kerron viidestä hevosesta/ponista jotka ovat olleet / on vieläkin mulle tärkeitä.

Casablanka af mesballe "Romeo"

Romeo ostettiin vuonna 2007 ja oli mun eka poni. Sen säkä oli 120cm , ruuna joka oli rodultaan Knabstrupp, "aito peppipitkätossu-poni". Käytiin kokeilemassa Romeota ypäjällä. Olin 7vuotias ( en ollut ehtinyt täyttää 8 ) kun hankittiin Romeo. Muistan kun juuri pari viikkoa ennen kun mentiin kokeilemaan Romeota, olin pomppimassa kaverini kanssa trampoliinilla ja tein "selkäplätsin" ja mun kaveri anto just sillon "pomput" joten mun selkä venähti ,enkä pystynyt koeratsastuksessa kuin kävellä Romeolla. Mutta onneksi mukana oli silloin tuttume, joka kokeili Romeota. Romeo muutti ponimaahan asumaan. Romeo oli ihan huippu ensiponi. Kesällä 2008 tuli taukoa ratsastuksesta , kun solisluuni murtui joten silloin yksi kaverini ratsasti sitä paljon. 2008 vuonna kun olin loppukesästä leirillä, äitini ja enoni olivat yllätykseksi rakentaneet tallia meidän pihaan kun olin leirillä. Olin ihan innoissani ja sitten muutaman viikon jälkeen Romeo muuttikin meidän pihaan asumaan. Romeo asui pihassamme toisen oman ponini Tuikun ja äitini hevosen Robinin kanssa. Ne ajat kun Romeo oli meillä kotona , pysyy aina muistoissa. Romeo oli aika ponimainen, tipuin siltä varmaan 100 kertaa. Romeon kanssa tehtiin ihan kaikkea, se oli niin luotettava ja kiltti. Huonoja tapoja Romeolla ei juuri ollut yhtään paitsi että se ei tykännyt jos meni sen karsinaan. Se luimi, se piti karsinaansa ihan omana paikkanaan eikä sinne saanut mennä muut ihmiset kuin minä , äitini tai joku tuttu. Romeo oli mulla 4 ihanaa vuotta, ja ehdimme tehdä vaikka mitä. Viimeisenä vuotenamme aloitettiin kilpaileminen seura/harjoitus tasolla. Aloitettiin puomeista ja sitten pikkuhiljaa siirryimme korkeammalle. Koulukisojakin käytiin jonkun verran , helppo C tasolla. Vuonna 2011 tulimme siihen päätökseen että myymme Romeon. Suru oli suuri, mutta Romeo pääsi parhaaseen mahdolliseen kotiin. Romeosta tuli todella paljon kyselyitä, mutta äitini oli tosi tarkka sen myymisestä eikä me päästetty ketä tahansa sitä kokeilemaan. Romeon osti yksi nainen hänen lapsenlapselleen joka oli tuolloin 4vuotias. Ja nainen joka osti Romeon oli todella kokenut hevosten kanssa.  Romeo oli ihan paras ensiponi. 














Sacldia's Nadja "Nadja"

Ratsastin Nadjaa vuonna 2012, aloitin toukokuussa sillä ratsastamisen ja tiemme päättyi syyskuuhun. Nadja oli silloisen valmentajani poni, valmentajani kysyi että haluanko ratsastaa sitä niin suostuin. Nadja oli myynnissä aika kauan ja kun ostajaa ei ollut niin se tarvitsi ratsastajan. Kilpailin sillä 80cm-90cm luokkia. Nadja oli 145cm säkänen new forest tamma. Nadja oli todella vaikea poni ja sen takia sitä ei saatu myydyksi. Nadja ei kieltänyt koskaan sinä aikana mitä sillä hyppäsin , ei ikinä , ei yhtäkään elettä sinne suuntaan. Sillä ei tarvinnut raippaa eikä kannuksia. Se oli tosi villi ja kuuma. Sillä oli kiva luonne ja oli nätti poni. Kilpailtiin 2012 kausi ja kaikista kisoista tuli ruusuke paitsi viimeisistä kisoistamme. Käytiin kisoissa lohjalla, kirkkonummella, vihdissä, laaksolla.  Nadja opetti ratsastuksesta paljon. Mm ettei hermoja pidä menettää, Nadja vaatii herkän ja rauhallisen ratsastajan. Jarruissa oli paljon ongelmia koska, poni ei vaan pysähtynyt eikä se tykännyt mistään vahvoista kuolaimista. Lopetin omasta tahdostani Nadjalla ratsastamisen, tai no meidän viimeisimpien kisojen jälkeen päätettiin antaa ponille lomaa koska silloin kisoissa meidän meno oli jo todella vaarallista koska jarruja ei ollut. Silloin toisesta luokasta kisoissa olisi tullut ylivoimanen voitto mutta yks puomi tuli alas ja toisessa luokassa jouduin keskeyttämään. Mutta nyt Nadja asuu hyvällä kaverillani ja on kiva kun pystyy seurailla niiden kehitystä ja Julia on täydellinen omistaja Nadjalle ja uskon että he menestyvät kisoissa. Nadja on kyllä tosi kiva poni. 







Skeggi "Keksi" 

Keksi oli tuli mulle ylläpitoon 2011 lokakuussa. Keksi oli tosi ihana poni. Se oli 135cm pikkuponi ruuna. Sillä on kilpailtu aluetasolla 100cm luokkia. Keksi oli tosi kiva ratsastaa. Luonteeltaankin se oli tosi kiva. Keksi kulki helposti oikein päin , ja se oli tosi kuuliainen ratsastaa. Keksi oli mulla vain 5kk ylläpidossa, ja siihen miksi se lähti, liittyi ns. "draamaa" jota en täällä netissä kerro koska se asia ei kuulu kellenkään muulle.  Keksi on yksi kivoimmista poneista millä olen ratsastanut. Silloin kun Keksi lähti , se oli jotenkin kauheampaa kun eka ponini lähti. Keksi on maailman hienoin pikkuponi<3









Amidalia L " Amidalia" 

Amidalia tuli mulle maaliskuussa vuonna 2011. Käytiin kokeilemassa sitä 4 kertaa salossa. Ongelmilta ei kyllä olla vältytty tämän tammuskan kanssa. Amidalia asui vajaa vuoden Mirkun tallilla, kunnes muutti samalle tallille kuin Keksi lokakuussa 2011. Amidalian temppuilut selvisivät Tammikuussa 2012, ja syy oli se että se oli kipeä. Kun Amidalia oltiin "korjattu" siitä tuli ihan eri hevonen. Alkuun se ei osannut oikein kulkea oikeinpäin mutta pikku hiljaa sekin alkoi luottamaan ihmisiin ja alkoi kulkea hyvin. 2012 alussa vaihdoimme tallille Virkkalaan, ja sieltä sitten Laakspohjaan. Amidalia lähti heinäkuussa 2013 ylläpitoon Annelle, jolla se on vieläkin. Amidalia on ehkä maailman kiltein ja kultaisin hevonen jonka tiedän. Amidalialla on hienot liikkeet ja kotona se hyppää ihan hyvin mutta kisoissa se ei toimi samanlailla, joten siitä ei koskaan tule _minulle_  semmoista hevosta jolla voin hypätä tulevaisuudessa junnu-luokkia ja korkeita ratoja. Amidalian tilanne on nyt vielä ihan auki, eikä mikään ole varmaa. 
Olen hypännyt Amidalialla kisoissa 80cm-90cm luokkia.














Goldencoast Emmanuelle "Nipsu"

Nipsu, eli toisinsanoen elämäni keskipiste. Nipsu on ollut mulla nyt reiluvuoden ja en ole ikinä katunut sitä että Nipsu on tulle mulle, en ikinä. Nipsu on niin täydellinen poni mulle. Sen luonne on mitä mahtavin ja sen ratsastettavuus on niin kiva. En tiedä mitä sanoa Nipsusta mutta yksin kertaisesti Nipsu on parasta mitä mulle on ikinä tapahtunut<3













10 kommenttia: