keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

66# ratsastus-aakkoset

En yhtään muista että olenko tenhyt tämmöisen jo ehkä entiseen blogiini mutta siitä on jo aikaa. Uusia lukijoitakin on nyt tullut niin ajattelin nyt totetuttaa tämmösen kun oon ollut kipeänä. Ja jee mulla on 58 lukijaa iha mahtavaa! Sitten kun tulee 60 lukija täyteen teen yllätykseksi erikois-postauksen mutta en kerro vielä minkä!

A : Amidalia. Noh mun oma hevonen joka on ollu mulla 2vuotta ja on mulle kaikki kaikessa Nipsun kanssa.

B : Blogi. Tää ei silleen liity hevosiin mutta ilman hevosharrastusta en olis alkanut kirjottamaan tätä koska ei olisi ollut niinkään aihetta.

C : Casablanka af mesballe. Se oli mun ensimmäisen ponin nimi. Siitä lisää entiset ponit- osiossa.

D : Delta-ohjat. Yhdellä tooosi kuumalla ponilla käytin näitä mutta ei oiken tepsinyt.

E: Esteratsastus. Esteratsastus on ykköslajini mutta en ole semmoinen esteratsastaja että kouluratsastus on kamalaa. Tykkään mennä koulua ja kilpailenkin siinä.
(c) Jenna Leskinen

F : Finally. Tää oli vaikee. Mutta siis odotan aina kaikkea mutta olen siinä huono ja ainakun joku tapahtuu vihdoinkin oon happy .

G :  Gramaanit. Amidalialla käytettiin gramaaneja sillon alkuvaiheilla kun se tuli meille.

H : Harja. Tavara joka on kädessäni päivittäin. Yleensä kyllä äitikin tykkää harjata Nipsua ja Amidaliaa kun ei tällä hetkellä ratsasta. Joten annan sille sen ilon että saa hoitaa Nipsua ja Amidaliaa. Jos nyt totta puhutaan äiti on paljon tarkempi harjauksessa kuin minä. Tykkään toki harjata ja teen yleensä aina sen "loppusilauksen" kun äiti on harjannut.

I : Iia. Iia on mun kouluvalmentaja ja aina tunneilla opin uutta ja muutenkin Iia on tosi kiva valmentaja :) ! Ihan huippu mun mielestä!

J : Jouhet(sorii en keksiny muuta). Amidalian ja Nipsun jouhet ovat ihan erilaisia. Amidalian harja on semmone kova/sileä kun taas Nipsulla on tuuhea.Amidalialla on enemmän semmonen "kilpahevosmainen" harja.

K : Kouluratsastus. Nykyään tuntuu että todella monet junnut ovat suuntautuneet enemmän esteiden puolelle kuin koulut. Semmosia tapauksiakin on tullut vastaan että kouluratsastus on ihan tyhmää ja joidenkin suusta olen kuullut että ei siitä hyödy mitenkään esteillä. Itse olen sekä este- että kouluratsastaja. Mitä paremmin heppani menee koulua sitä paremmin ne hyppää.

L : Laukka. Laukka on Nipsun askel-lajeista hienoin! Se ei ole mikään kauhean iso esteillä mutta kisoissa mitä enemmän rataa on menty sitä isommaksi laukka kasvaa.. Amidalialla taas on aika iso laukka joka tuottaa välillä onglemaa.

M : Maastoilu. Nipsu rakastaa maastoilua ja on siellä oikein nätisti. Amidalia on taas vähän säpäkämpi siellä mutta on senkin kanssa tultu laukkailtua ilman satulaa maastossa että ei sen puoleen etteikö se olisi kivaa. Noh välillä se kyllä ottaa päähän kun se  näkee vihreitä pikkumiehiä puskan takana jotka ovat suu auki ammollaan ottamassa saalinsa vastaan.

N : Nipsu. Nipsu on rakas ylläpitoponini joka on minulle Amidalian lisäksi kaikki kaikessa. En osaisi kuvitella elämääni ilman näitä kahta karvakorvaa. Nipsusta voit lukea lisään Goldencoast Emmanuelle-osiosta.

O : Oikea suunta. Mulle on paljon helpompi ratsastaa oikeaan suuntaan kuin vasempaan.En tiedä yhtään mistä se johtuu. Amidalia on helpompi oikeaan mutta Nipsu on taas helpompi vasempaan joka on toisaalta hyvä koska se opettaa minua siinä suunnassa ja mä sitä oikeassa suunnassa.

P : Poni. Tykkään yleisemmin enemmän poneista kuin hevosista.Ponit ovat itseni kokoisia koska olen aika lyhyt.Mutta Amidalian kokoiset hevoset ovat tosi kivoja myös.En haluaisi hevosta joku oli 149cm-160cm. Koska ne on jo liian pieniä mielestäni hevosiksi.Hevosen pitää olla yli 160cm mielestäni!

Q : Apua auttakaa enmä  tähän keksi!

R :  Ratsastusvaatemerkki. En ole mikään semmoinen että kaiken pitää olla jotain kallista merkkiä. Kisoissa ja valmennuksissa mulla on kyllä "parhaat" päällä. Ehkä lempiratsastusvaatemerkkini on Kingsland. Ei sen takia ettäkö kun kaikilla on sitä ja se on vaa niin siistii. Vaan koska Kingslandilla on hienoja vaatteita ja osat kestäviä(juu ei todellakaan kaikki!).

S : Satula. Meillä on Amidalialle koulu- ja estesatula ja Nipsulle estepenkki. Amidalian molemmat satulat ovat Sommerin penkkejä ja molemmat tosi kivoja. Mutta ehdoton suosikkisatulani on se mikä Nipsulla on, Black country. Se on ehkä mukavin satula missä olen istunut. Nipsulla ja Allulla on semmoinen siis.

T : Tilsat. Inhoan yli kaiken ottaa kaviosta tilsat pois jos ne on ihan jäässä. Mä en ikinä onnistu samaan niitä pois alle 15min. Ja sitku on vasara ni osun sillä aina omaan sormeeni joka sattuu ihan muksasti. Usein äiti kyllä hoitaa meillä tän homman jos ne on ihan jäässä.

U : Uiminen. Nipsu rakastaa kuulemma yli kaiken uimista ja odotan ise innolla päästä uittamaan sitä. En ole ennen itse kokeillut mutta olen sitä aina halunnut ja jes nyt on semmoinen poni joka tykkää siitä! Ainut ongelma siinä kuulemma on ettei se tule kauheen mielellään vedestä pois :D

V : Veredukset .Mun lempisuojat,ihan parhaat mun mielestä. Amidalialla on tälläiset ja Nipsullekin olisi tarkoitus jossain vaiheessa hankkia.

X : aivot lyö tyhjää!

Y : Nipsu on mulla ylläpidossa.

Z : ZzzZzzZzZ pitäs käydä koht nukkuu!

Ö: Ainakun puhun jollekin ihan joka paikassa jos pitää miettiä sanon ekaks " Ööööö".

Ä : Äiti. Ilman äitiä en pärjäis mitenkään. Ilman äitiä mulla ei olis tätä harrastusta. Äiti vie mua tallille ja on yleensä mukana tallilla on aina mun tukena <3

Ohhoh tossa tuli Ä ja Ö vääripäin mutta en jaksa sitä nyt  korjata. Toivottavasti tykkäsitte ja pahoittelen kun en saanut paria kohtaa täytettyä.

-Amanda

2 kommenttia:

  1. Mä eilen just etin sun blogeista näit ''aakkos' juttui mut en löytäny D: HYvä et teit uuden! xd

    VastaaPoista